bannerslider_joomla_boeken.jpg

Wat is er nieuw sinds Joomla 3.1?

Vanaf versie 3.1 zit de vaart er goed in bij de ontwikkeling van Joomla. Versie 3.0 was nog niet helemaal gerijpt, vanaf 3.1 is er veel veranderd en bij gekomen. Een nieuw systeem om tags te gebruiken bijvoorbeeld, betere mogelijkheden om de site vanaf de ‘voorkant’ bij te houden, versiebeheer voor artikelen en een nieuwe template-editor en responsive templates. Bovendien zijn er ook weer veel nieuwe extensies beschikbaar gekomen.

In Tips en tools voor Joomla 3 komen alle belangrijke vernieuwingen aan bod: hoe werk je er mee, en wat heb je eraan?

De belangrijkste vernieuwingen in Joomla 3

  • Gemakkelijker werken: de beheeromgeving is logischer en overzichtelijker ingericht, met handige extra knoppen en links die je veel klikken besparen.
  • Content indelen zoals je wilt: je kunt artikelen flexibeler, met categorieën, subcategorieën en tags (labels die je aan artikelen koppelt).
  • Content toevoegen en aanpassen: contentbeheerders kunnen aan de ‘voorkant’ van de site alles kunnen aanpassen wat je er ziet: artikelen, menu’s en moduleblokjes.
  • Versiebeheer van artikelen: Joomla maakt automatische back-ups van artikelen. Als je terug wilt naar een vorige versie, kun je die bekijken en terugzetten.
  • Rechten van gebruikers beheren: je kunt nauwkeurig regelen wat ingelogde gebruikers op de elk deel van de site mogen zien en doen.
  • Sneller updaten: Joomla controleert automatisch of je de meest recente versies gebruikt van zowel Joomla als de geïnstalleerde extensies. Updaten is een kwestie van een paar klikken.
  • De vormgeving aanpassen met templates: de templates van Joomla 3 zijn ‘responsive’: ze passen zich automatisch aan bij smartphones en tablets. Templates kun je aanpassen in de ingebouwde template-editor.
  • Meertalige websites maken: als je een twee- of meertalige site wilt maken, kun je Joomla installeren met meertalige ondersteuning.
  • Talloze kleine verbeteringen: Joomla 3.x bevat veel kleine vernieuwingen. Soms merk je in het gebruik pas hoe handig ze zijn. Bijvoorbeeld de mogelijkheid om notities op te nemen in de beheeromgeving, als geheugensteuntje voor beheerders (‘Dit is het menu dat in de footer verschijnt’).